نماینده رهبری در فارس: چه کسی گفته پزشک مٓحرم است؟ ؛ این جمله عوامانه است | خواهرزاده مجتهدی که خواستار پزشک مرد برای مادرش شد
به گزارش روبرونیوز، آیت الله لطف الله دژکام نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز و عضو کمیته ملی اخلاق بالینی وزارت بهداشت در گفتگویی اظهاراتی در زمینه پزشکان مرد برای بیماران زن مطرح کرده است که بخشهای مهم آن را در زیر میخوانید:
* ما رابطه پزشک و بیمار را وقتی از نظر شرعی تحلیل میکنیم، چنین مسئلهای نداریم که در دین ما پزشک محرم شمرده شده باشد. همه ما قبول داریم که در موارد ضرورت، لازم نیست کسی مسئله محرمیت را نگه دارد. مثلا وقتی کسی دارد جان خود را از دست میدهد پزشک نمیتواند بگوید چون بیمار نامحرم است من او را مداوا نمیکنم.
* در اوایل انقلاب همایشی در تبریز برگزار شده بود، آن زمان این گونه نبود که پزشک زنان غالباً زن باشند. پزشک جراح متخصص زنان و زایمان یک آقا بود. به ایشان ابلاغ شده بود که به بالین بیمار زن نیاید برود مگر در مواردی که ضروری تشخیص داده شود و در سایر موارد ماماها باید برای زایمان اقدام کنند. ایشان میگفت نیمه شب در خانه ما را محکم کوبیدند. گفتند نیاز مبرم به شما است و یک زن باردار در حال وضع حمل است و مشکل دارد. من گفتم به من ابلاغ شده است که بر بالین بیمار نروم. اگر فلان مجتهد تبریز گفت بیا، من در آن صورت میآیم. آن آقا گفت من خواهرزاده همان مجتهد هستم و این بیمار هم مادرم است. در مواقع ضرورت هیچ محدودیتی از این سنخ وجود ندارد. بحث سر این است که ضرورت تشخیص داده شود.
* کلمه ضرورت گاهی در گوش ما سنگین است و میگوییم حالا که ضرورت نشده است. این ضرورتها را چه کسی باید تشخیص دهد؟ یکی از اساتید ما که شاگرد یکی از علمای بزرگ نجف بود میگفت «ضرورت را خود افراد تشخیص میدهند.» مثل این که فرد برای دندان درد شدید، فوری به دندانپزشک آقا یا خانم مراجعه کند. پس در مورد ضرورتها سختگیری را باید مقداری تقلیل دهیم. اما نباید این موضوع به گونهای تفسیر شود که موضوع محرم یا نامحرم به رهاشدگی تبدیل شود و حکم شرعی نادیده گرفته شود.
* ضرورت مراجعه به پزشک جنس مخالف باید متعادل و معقول باشد زیرا دین ما معقول است. طوری نباشد که گویا فرد دین ندارند و کاملا رها کنند یا طوری شود که در آن دین نشود زندگی کرد. دینداری ما متین، معقول و بسیار پاکیزه است. مردم متدین ما موارد را خوب تشخیص میدهند و اگر موردی را ببینند که ضرورت است، حکم محرم و نامحرمی برداشته میشود.
* این که میگویند پزشک محرم است یک جمله عوامانه است و درست نیست. در واقع در موارد ضرورت حکمش برداشته میشود و آن مورد خاص نیازی به مراعات محرم و نامحرمی نیست.